marți, 4 februarie 2025

Biografia lui Sfantul Nicodim de la Tismana -vol I

 


Cuprinsul celor patru volume

 

I.           Documentele prezentate în anul 2006, cu ocazia simpozionului de la Tismana

"Anul Sfântului Nicodim de la Tismana" organizat de Mitropolia Olteniei

          II.        Cartea lui Ştefan Ieromonahul prefaţată cu comentarii

III.      Vechimea locurilor sfinte de la Tismana cu o incursiune în istoria sec. XIII-XIV

IV. Mânăstiri româneşti construite de Nicodim


SUMARUL VOLUMULUI I

CUVÂNT ÎNAINTE 3

Capitolul I..5

Unde s-a născut Nicodim....5

CAPITOLUL II....13

Viaţa lui  Nicodim în Serbia şi la Athos....13

CAPITOLUL III....23

Şase secole de la întemeierea bisericii ortodoxe româneşti neatârnate ...23

Capitolul IV. Mânăstiri şi biserici construite de ..27

Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţara Românească......27

SUMAR..34

NOTE..34

 


VOLUMUL I

Cuvânt înainte 3

Cap. I. Unde s-a născut Nicodim 5

Cap. II. Viaţa lui  Nicodim în Serbia şi la Athos 13

Cap. III. Şase secole de la întemeierea bisericii ortodoxe româneşti neatârnate 23

Cap. IV. Mânăstiri româneşti construite de Nicodim 27

Note 34

VOLUMUL II 37

Coperta veche 38

Cuvânt înainte al Fundaţiei Tismana 39

Neconcordanţe de ordin istoric în cartea lui Ştefan Ieromonahul 43

Prefaţa ediţiei din 1883/*46

Predoslovie către cetitori 48

Cap. I. În căutarea locului sfânt 49

Cap. II. Minunile Sfântului Nicodim în faţa domnitorilor. Ridicarea lui la ceruri 62

Cap. III. Ascunderea moaştelor Sfântului. Dispariţia sicriului 69

VOLUMUL III

 Vechimea locurilor sfinte de la Tismana 76

VOL IV

Mânăstiri şi biserici construite de SF NICODIM

Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţara Românească 



Biserica mânăstirii pe vremea lui Radu Vodă şi Mircea cel Bătrân

 

 

 CUVÂNT ÎNAINTE

 

      

 

 Pentru cel care pleacă în actul temerar de a cerceta în amănunt istoricul mânăstirii Tismana şi al întemeietorilor ei, drumul nu are sfârşit. După ani de studiu, poţi găsi oricând un indiciu că ce ai scris până aici nu este complet.

Pentru că dacă dai de vreo pistă, prea multe confirmări din arhiva Mânăstirii Tismana n-ai, pentru că mânăstirea a suferit de-a lungul timpului atâtea prădăciuni încât te miri că a putut rămâne timp de secole portdrapelul ortodoxiei noastre.

În visteria sa se îngrămădiseră multe şi însemnate documente pentru istoria ţării, acte prin care mânăstirea îşi legitima stăpânirea asupra întinselor sale domenii din Muntenia, de peste munţi, dar şi de peste Dunăre. Toate acestea s-au pierdut aşa cum s-au pierdut şi bogăţiile ei imense în bani, pietre preţioase, odoare de aur şi de argint, veşminte de stofă scumpă ornate cu diamante. Precum s-au pierdut din nefericire însăşi moaştele sfântului Nicodim în timpul luptelor dintre turci şi austrieci.

În vremurile pelerinajelor pioase la moaştele sfântului Nicodim, Tismana era un centru religios unde îşi dădeau întâlnire mii de credincioşi din ţară şi din ţările vecine. Darurile lor în aur şi argint, pietre preţioase, ştofe de mare preţ pentru a fi înscrişi în pomelnic pentru dobândirea sănătăţii pierdute, a iertării păcatelor, sau pentru a fi îngropaţi în mănăstire făcuseră din Tismana un templu al comorilor.

Dar şi o ţintă a tâlharilor care veneau în cete.

Lipsiţi de orice sentiment nobil şi înălţător, în secolul al XVII-lea însăşi domnitori precum Radu Vodă Leon (1664-1669) începură să-şi însuşească podoabe din mânăstire pentru a fi transformate în scări de argint pentru şeile cailor lor.  Avizi de bogăţie dorobanţii lui Radu smulseră inelele de aur şi briliantele de pietre preţioase care împodobeau degetele sfântului Nicodim, două din ele punându-le să orneze degetele prinţului.

Dar pagubele colosale pentru istoria şi arta română se făcură către anii 1786-1788 când turcii şi austriecii ocupară pe rând, când unii când alţii, Tismana. Să-l lăsăm pe Alexandru Ştefulescu să ne spună:

„Plumbul de pe biserică şi de pe biserica bolniţei ca 4600 oca, vasele de aramă ca 600 oca, 3 tocuri de tipsii cositor 140 ocale, 3 tocuri de talere de cositor oca 45.

7 tunuri mari, 24 ţăcălaşe mai mici, o puşcă şi o carabină de argint şi pietre dată de Şerban Vodă, 4 puşti mari, lungi de 12 palme cu paturile de abanos şi cu argint, 4 puşti mari leşeşti iar de 12 palme, 120 puşti mai proaste, 24 de săbii şi paloşe, i ceasornic mare de 360 taleri, 2 ceasornice mici, taleri 50.

110 bivoli i-au luat turcii, 300 de oi şi 40 de vaci le-au mâncat austriecii, 30 cai i-au luat turcii şi austriecii, 2000 vedre de vin le-au băut austriacii, 1000 vedre vin au ars împreună cu buţile cele mari din care una era de 3000 vedre de lemn de tisă, de câte 12 oca când au dat turcii foc mânăstirii.

Austriacii au mâncat 1600 obroace (40 oca) de grâu, 14.000  oca sare iar turcii au luat 400 oca de unt, 15 cântare de miere, 200 oca ceară, 1.000 de stupi i-au mâncat aici turcii cu cătanele.”

„Pe lângă aceste nenorociri, apoi a mai venit şi fatala împrejurare, adaugă Al. Ştefulescu, că la egumenatul m-rii s’au strecurat atâţia călugări străini, cari fără nici o mustrare de cuget au sustras vasele şi alte obiecte sacre din casa Domnului şi le-au dus cu ei în ţara lor sau le-au prefăcut!”

Atunci[1] a dispărut şi sicriul cu trupul fără deget al sfântului Nicodim iar din cărţi şi manuscrise prea puţine au ajuns la muzeul de antichităţi din Bucureşti. La mănăstire n-au mai rămas decât cărţile de ritual, câteva opere teologice şi manuscrisurile pomelnicului lui Ştefan Ieromonahul din 1798[2].

In atâta sărăcie de documente nu putem decât să ne bucurăm de orice nouă informaţie privind mânăstirea şi pe Nicodim, indiferent de unde ar veni ea.

Şi ea ne vine, cu ajutorul reţelei Internet, din Serbia. Găsim hărţi şi imagini şi putem citi chiar şi istoria mânăstirilor construite în Serbia în vremea lui Nicodim. Cu puţin noroc găsim şi referinţe ale istoricilor sârbi privitoare la Nicodim şi rudele lui domnitoare peste unele din cnezatele sârbeşti.

Toate acestea le-am adunat aici.

Nu ştiu pentru alţii e mult, e puţin, pentru mine a fost enorm! Deşi rodul acestui efort se rezumă în această carte, doar la câteva zeci de pagini noi adăugate la zbuciumata istorie a Mânăstirii Tismana, eu sper ca importanţa lor să suplinească cantitatea.

In afara celor 4 capitole privind completarea prea puţin cunoscutei biografii  a sfântului Nicodim, am considerat că este necesară şi o prezentare completă a lucrării lui Ştefan Ieromonahul, prefaţată de un comentariu privind neconcordanţele istorice ale acestei lucrări.

Comentariul afirmaţiilor lui Ştefan Ieromonahul nu este o premieră dar eu am adunat toate părerile aici şi cu siguranţă că acest demers va incita şi pe alţi cercetători, profesionişti sau amatori să-l continue.  

Îi aştept!

 

 

N. Tomoniu, la Tismana, august 2006

Manuscris revăzut în luna mai 2010

 

 



[1] Sicriul sfântului a fost luat după 1798, deoarece în prefaţa pomelnicului din acest an, se afirmă că moaştele sfântului se aflau în mănăstire.

[2] În anul 1909 ele se aflau la Academia Română

Postarea

Capitolul IV. Mânăstiri şi biserici construite de Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţara Românească

  Mânăstirea Sfântul Nicodim Orașul Tismana, Gorj Capitolul IV. Mânăstiri şi biserici construite de   Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţar...