joi, 6 februarie 2025

CAPITOLUL III - Şase secole de la întemeierea bisericii ortodoxe româneşti neatârnate

 



CAPITOLUL III

Şase secole de la întemeierea 

bisericii ortodoxe româneşti neatârnate

 

Scurtă cronologie 

 

Anul 1359: Întemeierea Mitropoliei Ungro-Vlahiei. Domnitorul  Nicolae Alexandru – Vodă (1352-1364), dă asigurare scrisă Bizanţului că biserica Ţării Româneşti va fi supusă patriarhiei Bizanţului. Episcopul Iachint de la Vicina pe Dunăre se strămută la scaunul domnesc din Argeş. După Iachint va urma episcop grecul Hariton, fost protos al Muntelui Athos.

Anul 1364: Soseşte în Ţara Românească prea cuviosul părintele nostru Nicodim, chemat de rudele sale domnitorul Vlaicu (1364-1377) şi  Radu Vodă (1377-1383) în aceea vreme, Ban de Severin.

Anul 1369: Împăratul bizantin Ioan al V-lea Paleologul aderă la unirea cu Roma în speranţa obţinerii unui ajutor în faţa pericolului otoman.

Anul 1369, 25 noiembrie: Vlaicu Vodă (1364-1377) recunoaşte şi el liberul exerciţiu al credinţei catolice în Ţara Românească de îndată ce obţine zona Severinului. Totuşi, destul de diplomatic, în vederea stopării tendinţelor hegemonice ale regatului maghiar, asociază la domnie pe Radu până atunci Ban al Severinului.

Anul 1370: Continuând demersurile pentru a întări autoritatea asupra zonei, Vlaicu împarte în două mitropolia Ungro-Vlahiei, înfiinţându-se scaunul Severinului. Este numit mitropolit grecul Antim Critopol de către patriarh.

Anul 1381: Hariton moare, Antim al Severinului îi ia locul la Argeş. La Severin este numit mitropolit Atanasie, alt grec.

 

Anul 1386: Mircea cel Bătrân îi urmează lui Dan I Vodă (1383-1386) la tronul Tării Româneşti.  

 

17 iulie 1393: – Imperiul Otoman cucereşte Ţaratul de Târnovo şi se învecinează acum cu Ţara Românească, pe Dunăre. Un context politic nefavorabil Bizanţului, tot mai ameninţat de otomani. In speranţa realizãrii unui front antiotoman, în cadrul cãruia cele două state româneşti urmau să aibă un rol important, se prefigurează un sprijin necondiţionat dat mitropoliilor Ortodoxe ale Moldovei şi Tării Româneşti 

 

Anul 1401: Moare grecul Antim.  Sub Mircea cel Bătrân având ca duhovnic pe „kir popa Nicodim, rugătorul domniei meale”are loc înscăunarea primului ierarh român, Teodor, înscris în pomelnicul Mitropoliei Române. Biserica Ortodoxă Română devine independentă.

 


 

Mircea cel Bătrân (1386-1418) şi Sfântul Nicodim de la Tismana (1320-1406)

Întemeietorii bisericii ortodoxe româneşti neatârnate

 

 

BISERICA SUB MIRCEA CEL BĂTRÂN

Lectură-P.P. Panaitescu „Mircea cel Bătrân”, Bucureşti, 1944

 

 

Coperta tetraevangheliarului slavon, scris de Nicodim 

Mitropolia Ungro-Vlahiei. Mitropolia Ungro-Vlahiei fusese întemeiată la 1359, la rugămintea evlaviosului domn Nicolae Alexandru voievod, prin strămutarea episcopului Iachint de la Vicina pe Dunăre la scaunul domnesc din Argeş. Patriarhul ecumenic de la Bizanţ îngăduise strămutarea şi întemeierea unui scaun nou, numai cu anume condiţii: biserica Ţării Româneşti va fi supusă patriarhiei (domnul dăduse ,,asigurare cu jurământ şi înscris că va rămâne... toată Ungro-Vlahia sub Marea Biserică"). Aceasta înseamnă că numai patriarhul va numi la orice vacanţă a scaunului pe noul mitropolit (,,să se trimită de aci ca păstor şi arhiereu legiuit a toată Ţara Românească"). Şi de aceea toţi mitropoliţii urmau să fie greci trimişi de la patriarhie, cum au şi fost primii ierarhi ai bisericii muntene: Iachint, Antim Critopol, Hariton fost protos al Muntelui Athos şi Atanasie.
        Toţi semnează în greceşte în actele cunoscute de la dânşii. De altfel, hirotonia urma s-o primească mitropolitul muntean numai prezentându-se personal la Bizanţ (,,ei <românii> sa nu voiască vreodată a primi vreun arhiereu de aiurea, decât numai hirotonia şi trimiterea prea sfinţitei Mari Biserici"). Tot între condiţiile puse la întemeierea mitropoliei este şi aceea ca mitropolitul de la Argeş ,,sa facă parte din dumnezeescul şi sfântul sinod" (adică al

patriarhiei)[1][1], deci să călătorească regulat la Bizanţ [iii[i]].

        Aceste condiţiuni, care însemnau o situaţie subalternă a bisericii româneşti faţă de patriarhie, au fost întocmai până în domnia lui Mircea. În adevăr, când la 1370 s-a împărţit în două mitropolia Ungro-Vlahiei, înfiinţându-se scaunul Severinului, a fost numit mitropolit Antim Critopol de către patriarh [iv[ii]]. După moartea lui Iachint, în scaunul de la Argeş a fost numit tot de patriarh grecul Hariton protosul de la Athos, iar către 1381, murind acesta, Antim de la Severin a trecut în locul său, iar Atanasie, un alt grec, e numit la Severin. Pe aceşti doi ierarhi greci îi găseşte păstorind Mircea la urcarea lui în scaunul Ţării Româneşti [2][2]. În toată această vreme mitropoliţii Ţării Româneşti, câteodată amândoi împreună, se înfăţişează regulat la Constantinopol, iau parte la şedinţele sinodului patriarhal, ale cărui hotarari poarta iscaliturile lor şi ramân în capitala Imperiului Bizantin luni, ba chiar ani întregi. Astfel, între 1379-1383,12 acte sinodale poartă semnătura mitropolitului Antim [3][3]. La 1389, din februarie până în martie, Antim este la Constantinopol, iar în iulie apare acolo, în locul lui, Atanasie al Severinului. Dacă la 1392, în ianuarie, ambii mitropoliţi ai ţarii, Antim şi Atanasie, se înfăţişează ca martori în marele hrisov al lui Mircea pentru mănăstirea Cozia [4][4], Atanasie porneşte iar la Constantinopol, unde şade din noiembrie 1396 până în martie 1397 şi apoi iar din 1400 până în 1401 [5][5]. Aceşti ierarhi greci nici nu erau exclusiv ai Ţării Româneşti, ci împlineau şi anume funcţii în Răsărit. Hariton continua sa fie protos la Muntele Athos, iar Antim poartă titlul de ,,locţiitor al Nicomediei" (în Asia Mică) [6][6]. Această situaţie a continuat în prima parte a domniei lui Mircea cel Bătrân. Mitropolitul Antim se făcuse bătrân şi bolnav; la 1389 se retrasese din scaun şi îmbrăcase schima de pustnic, însă peste câtva timp, simţind că-i revin puterile, se instalează din nou în scaunul arhipăstoresc al ţării. Acest lucru provocase oarecare turburare, căci se calcaseră canoanele patriarhului Fotie, care nu îngăduiau aşa ceva. Totuşi, patriarhia primi reînscăunarea lui şi se pare că Antim a mai trăit până la adânci bătrâneţe, până la 1401 [7][7] [v[iii]]. Aşadar, mitropoliţii noştri porneau adesea pe cale lungă cu corabia pe mare până la Bizanţ, stăteau acolo un an, doi şi se întorceau, poate mai învăţaţi.

 

 

 „Adormirea Sfântului Cuvios Nicodim cel Sfinţit de la Tismana”

Pictură din pridvorul Sfintei Mânăstiri Tismana

 

Dar la un moment dat se produce o schimbare radicală în situaţia bisericii române:

mitropoliţii Ungro-Vlahiei nu se mai duc la Constantinopol să ia parte la sinod, nici măcar sa fie hirotonisiţi acolo, ci sunt unşi în ţară. Mai mult decât atât: nu mai sunt numiţi de către patriarh, ci de către domn şi de către ceilalti ierarhi ai ţării şi anume nu dintre greci, ci dintre români. Aceasta este situaţia bisericii române în veacul al XVI-lea până în epoca contemporană. Când şi de către cine s-a făcut această mare reformă, care înseamnă independenţa scaunului muntean faţa de cel patriarhal şi în acelaşi timp romanizarea ierarhiei bisericeşti? [vi[iv]] După 1401, nu mai avem nici o dovadă despre prezenţa vreunui ierarh român în sinodul din Bizanţ, dar aceasta nu este o dovadă peremptorie că de atunci datează reforma, pentru că actele patriarhiei din secolul al XV-lea, de la 1402 înainte, s-au pierdut, iar istoria bisericii muntene în acel veac e foarte rău cunoscută. Fără a avea izvoare precise, credem totuşi că cel care a făcut această reformă şi a obţinut de la patriarh recunoaşterea ei este Mircea cel Bătrân şi iată pe ce temeiuri:

În iulie 1401 patriarhia recunoaşte aceste drepturi bisericii Moldovei după un lung conflict. Iosif e recunoscut ca mitropolit al Sucevei, deşi era moldovean, ales de ţară şi hirotonisit în afară de autoritatea patriarhului. E probabil ca Mircea să fi obţinut cu acest prilej aceleaşi

drepturi pentru biserica lui [vii[v]].

Tot în acel an patriarhul recunoaşte pentru prima oară mitropolitului Ungro-Vlahiei, un nou titlu, acela de ,,exarh al plaiurilor", adică al ţinuturilor româneşti de peste munţi, poate chiar peste toţi românii ortodocşi din Ardeal, care nu aveau mitropolie [8][8]. E posibil ca această înălţare în grad şi acordare de privilegii pentru mitropolia munteană, tocmai în anul când se recunoaşte independenţa celei de la Suceava, să fi corespuns şi cu recunoaşterea reformei amintite [viii[vi]]. La 1401 sau în jurul acestei date a murit bătrânul mitropolit Antim, care păstorea de la 1370. El este ultimul mitropolit grec cunoscut al ţării. După el urmează mitropolitul Teodor, însemnat în pomelnicul mitropoliei. Poate cu ocazia stingerii lui Antim s-a făcut alegerea noului ierarh roman [9][9].

Mircea, luptător pentru credinţă, stăpânitor cu mare faimă, aliat cu suveranii vecini, a avut mai multă vază şi trecere ca să obţie de la patriarh recunoaşterea independenţei bisericii române, aşa cum a avut şi Alexandru cel Bun în Moldova, decât oricare din palizii lui urmaşi din veacul al XV-lea, cărora ar trebui să le atribuim, în caz contrar, această reformă capitală. Dacă aceste deducţii sunt îndreptăţite, atunci putem să numim pe Mircea întemeietor al ierarhiei bisericii naţionale şi independente, un nou titlu de glorie, pe lângă cele cunoscute ale marelui domn.

  

NOTE

 


[1] [1][1]

 Toate pasagiile reproduse din  tomosul patriarhal din 1359, Hurmuzaki, Documente, XIV-1, p.1-4 şi din scrisoarea trimisă de patriarh cu acest prilej domnului Ţării Româneşti, ibidem, p. 4-6.

[2] [2][2]

 Pentru începuturile bisericii Ţării Româneşti, C. Marinescu, Înfiintarea mitropoliilor în Ţara Românească şi Moldova, AARMSI, s. Ill, 1924, şi A. Sacerdoteanu, Ceva despre mitro-politul Hariton al Ungro-Vlahiei, extras din Biserica Ortodoxa Română, LIV, 1936, N. Dobrescu, Întemeierea mitropoliilor şi a celor dintâi mânăstiri din ţară, Bucuresti, 1906, idem, Din istoria bisericii române. Secolul al XV-lea, Bucuresti, 1910, N. Iorga, Istoria bisericii române, ed. II, 1,1928, p. 28-59.

[3] [3][3]

 Hurmuzaki, Documente, XIV-1, p. 11-12.

[4] [4][4]

 P. P. Panaitescu, op. tit, p. 57.

[5] [5][5]

 Hurmuzaki, op. tit.,XIV-1, p. 12-13 şi 24-31. La 1370 Iachint se scuzase către patriarh că n-a putut îndeplini călătoria la Constantinopol ,fiind bolnav, ibid. p. 7-8.

[6] [6][6]

 Ibidem, p. 12.

[7] [7][7]

 N. Dobrescu, Din istoria bisericii române, p. 12-13. La 1401 patriarhul scrie mitropolitului Ungro-Vlahiei, fără a-1 numi (Hurmuzaki, Documente, XIV-1, p. 30-31), e posibil să fie tot Antim, cum argumentează Dobrescu, op. tit., p. 10. Iorga în regestul documentului publicat în colecţia Hurmuzaki a pus chiar numele lui Antim, care nu se afla în text, ceea ce a înşelat pe unii cercetatori, d.e. C. Marinescu, op. cit., p. 8 (254).

[8] [8][8]

 Actul din 1401 al patriarhului, Hurmuzaki, Documente, XIV-1, p. 30-31. Cf. A. Bunea, Ierarhia românilor din Ardeal şi Ungaria, Blaj, 1904, p. 108-112.

[9] [9][9]

 N. Dobrescu, Din istoria bisericii române, p. 20-24, socoate pe Teodor, după nume, ca grec. Dar cum e vorba de un nume monahal, nu putem conchide nimic în privinţa originii sale după nume. N. Iorga, Istoria bisericii române, I, p. 117 îl socoate un mitropolit de la începutul secolului al XVI-lea.

 

Postarea

Capitolul IV. Mânăstiri şi biserici construite de Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţara Românească

  Mânăstirea Sfântul Nicodim Orașul Tismana, Gorj Capitolul IV. Mânăstiri şi biserici construite de   Sfântul Nicodim de la Tismana în Ţar...